God läsförståelse är grunden till att lyckas i samtliga ämnen. Yennenga påbörjar samarbete med Lexplore.

Yennenga Progress har nu påbörjat ett samarbete med det svenska företaget Lexplore som har utarbetat en tjänst för systematisk läsutveckling. Som en av deltagarna i Burkinska ledningsgruppen sa: ”Det var svårt även för vuxna. Det är enkla texter och man tror att det är enkelt, men i verkligheten har du inte kvar det i huvudet. Även vuxna måste göra det här. Om lärarna gör och vet att det är svårt så förstår de barnen bättre.” Allt börjar med den prisbelönta screeningen som använder AI och eye-tracking för att bestämma läsnivån.  Efter screening följer plan för elevernas individuella utveckling som kan följas och läsaktiviteter rekommenderas för läsflytsträning med böcker som anpassas efter varje elevs behov.  

En stor utmaning för barn och elever i våra skolor är att undervisningen måsta bedrivas på franska som är det officiella språket men ingen av eleverna har franska som modersmål. När barnen kommer till förskolan vid tre års ålder kan de ingen franska. Under de tre åren på förskolan försöker vi ge barnen grundläggande kunskaper i franska för att de ska kunna klara undervisningen när de kommer till grundskolan. En av svårigheterna är att barnen använder franska bara på lektionstid. Detta gör att ordförråd och läsförståelse blir ytterst begränsat och kan inte utvecklas tillräckligt snabbt för att de på ett bra sätt ska kunna tillägna sig undervisningen när de kommer uppåt i klasserna. Den pedagogik vi använder är baserad på aktuella rön om läsinlärning och skiljer sig avsevärt från den traditionella metoden som används för läsinlärning i skolorna generellt i Burkina Faso.

Vår pedagogik har visat sig fungera bra och våra elevers resultat överstiger med marginal resultaten i andra skolor. Trots det ser vi det nödvändigt att ytterligare satsa på förbättrade metoder för läsinlärning och läsförståelse.

Det är vetenskapligt belagt att:

  • God läsförmåga gör att elever kan ta till sig kunskap från olika ämnen, såsom historia, naturvetenskap och samhällskunskap. Förmågan att förstå texter gör att de kan bearbeta och analysera innehållet djupare, vilket leder till bättre resultat i de flesta skolämnen.
  • Läskunnighet förbättrar elevernas kritiska tänkande genom att de kan analysera, tolka och utvärdera information från olika källor. Detta stärker deras förmåga att tänka självständigt och lösa problem.
  • Att kunna läsa och förstå komplexa texter hjälper elever att utveckla sitt eget skrivande. Genom att läsa lär de sig om grammatik, ordförråd och hur man strukturerar text, vilket förbättrar deras förmåga att uttrycka sig skriftligt.
  • När elever känner sig trygga i sin läsförmåga ökar deras självförtroende. De känner sig mer kapabla att ta sig an utmanande uppgifter, vilket kan förbättra deras engagemang och motivation att lära sig.
  • Läsförmåga är en grundläggande färdighet för högre studier och i yrkeslivet. Studenter med god läsförståelse har större chans att klara av högre utbildning och anpassa sig till arbetslivet, där läsning och informationsbearbetning är avgörande.

Men Lexplore kan Rektorer följa sin skolas utveckling tillsammans med lärarna, som i sin tur följer sin klass och elevers utveckling, samt håller dialogen med vårdnadshavare.

Detta verktyg används redan i ca 500 skolor i Sverige samt också i Storbritannien, Spanien och USA. Företaget Lexplorer vill tillsammans med Yennenga Progress använda metoden i en franskspråkig skolmiljö i Afrika.

Arbetet med att stärka barns och elevers läsförmåga och läsförståelse gör vi i direkt samarbete med vårt väl fungerande skolbibliotek och vår bibliotekarie samt vår IT avdelning.

Företaget Explore har försett oss med den tekniska utrustningen samt utbildningspaket för certifiering av den personal som ska ansvara för det praktiska genomförandet av screeningen som ska göras två gånger per skoltermin.

Tillsammans med Lexplore hoppas Yennega Progress implementera systemet  i Burkina Faso samt de rekommendationer som följer screeningen, fortbildning av lärare och personal för uppföljning och rätt stöd till varje enskild elev, utvärdering av projektet för vidare spridning i kommunen, samt utveckling av vårt skolbibliotek så att det anpassas efter läsrekommendationer.