Orka tänka framtid

Vi måste orka tänka framtid, orka vara i osäkerhet, utan att bli rädda, så sammanfattade moderator Matilda Westerman, vad som blivit sagt under panelsamtalet med 5 av Yennengas partnerföretag på temat stolta stunder och framtida drömmar! Frågorna panelen fick är nyttiga att tänka igenom för oss alla. Hur skulle du svara: Vilka är utmaningarna för att skapa ett mer hållbart samhälle ur ert perspektiv? Vad skulle ni behöva av de som finns utanför era respektive bolag? Från politiken, konsumeter, upphandlingsregler, ESG-redovisningen? Varför är ni ett partnerföretag till Yennenga? Vad har varit viktigt för er i det arbetet. Och inte minst: Hur ser era drömmar framåt ut?

Här kommer Matildas ord som sammanfattade samtalet:

Samverkan

Fira

Sociala samarbetsområden

Engagemang

Medarbetare

Strategi och mål

Konsumentmakt

Mod

Minskad administrationsbörda

Rädda det svenska lantbruket

Ekonomi/innovation/hållbarhet måste hålla ihop.

Och allt detta kommer att summeras och prickas för på Prinsessgalan i höst! Hör av dig om hur ditt företag eller du privat vill vara med och boka biljetter NUUU! HÄR

Här lite kloka tankar från panelen i lite mer än ovan ord:

Aj

AJ representerades i panelen av sin hållbarhetschef Anita Falkenek. Hon är ny på sin post sedan ett år tillbaka och har ett förflutet inom olika miljö- och mänskliga-rättighetsorganisationer som Krav, Enact, och WWF. Ett modigt och framsynt drag av ett företag som AJ och måste betyda att de menar allvar och vill vara ett företag som faktiskt ställer om.

Anita konstaterar att de förändringar som görs nu inte i närtid kommer att förflytta berg. Men de är icke desto mindre viktiga. Alla steg är viktiga, både i sak i att alla delar måste lösas och som symbolvärde.

Det haglar nya lagar och direktiv från EU. Till viss del tar det nästa musten ur medarbetarna med den administration och ibland krav som känns övermäktiga i spårbarhet av koordinater för varje odling– men Anita poängterar att hon ställer sig mycket positiv till dessa nya lagar och konstaterar att folk fick panik när gdpr introducerades, men det är idag i det närmaste en icke-fråga.

Valet att arbeta med Yennenga grundar sig i vår gemensamma inriktning på skola och utbildning vilket gör samarbetet greppbart och tydligt. Men Anita lägger till ”Vi har inte nyttjat potentialen av detta samarbete ännu. Det finns mycket att utveckla tillsammans, och vi kan jobba mer i samprojekt med våra kunder.”

Och vad drömmer AJ om: Drömmen är att vår verksamhet kan bli klimatneutral och cirkulär!

Max

Sara Wäsström, stiftelsechef, konstaterade att i svajiga tider som dessa, vänder marknaden negativt. Max som arbetat länge med växtbaserade alternativ ser att efterfrågan för detta minskar. Folk verkar resonera att de nu när tiderna är jobbiga, är värda att ”unna sig” kött.

Hon poängterar att de måste fundera över vilket bolag de vill vara, att de vill fortsätta andas hållbarhet – ”vi ruckar inte på vår väg även om efterfrågan på kött nu ökar!”

MAX är en av få branscher som erbjuder lågtröskels jobb och känner möjligen att de stagnerat och att det finns potential att ta tag i det igen, och hitta bra samarbeten framåt så att de kan göra mycket mer för något för Sverige.

Samarbetet med Yennenga handlar om matsäkerhet, att tänka cirkulärt i hela matkedjan. Stiftelsen Rättvis Fördelning som är kopplad till MAX, finansierar experimentfarmen som arbetar regenererande, ekologiskt och cirkulärt. Att långsiktigt investera i hållbar matproduktion kräver mod och ork.

Så Sara vill sammanfatta det att hon önskar: Att vi unnar oss lite mindre !

SJR

I panelen representerade Rebecka Shirazi, i sin roll som kommunikationsdirektör på rekryteringsföretaget SJR har varit med och stöttat Yennengas verksamheter sedan urminnes tider. SJR har ryckt in när vi snabbt behöver lösa markfrågor, starta upp nya filialer men också med drift framåt.

Under flera år besökte de också regelbundet verksamheten i Burkina Faso med sina konsulter.

Det finns många paralleller att dra över jorden. Rebecka konstaterar att många tänker kortsiktigt vad som behövs här och nu istället för att planera sin verksamhet med mod och långsiktighet. Men så som samhället ser ut idag kommer de som inte gör gott för samhället, människor och miljö att åka ut.

Utveckling är aldrig smärtfritt – det kräver ny kompetens och nya prioriteringar.

Så Rebecka sammanfattar att vi behöver modiga kunder, modiga kandidater och modiga medarbetare vad gäller att tänka utanför boxen för mångfald och hållbarhet. Hur kan vi strategiskt agera för att möta vad som händer om 10 år?

”I samarbetet med Yennenga lär vi oss mycket tillbaka. Hur andas vi hållbarhet? Vad behövs för att få ihop det? Hållbarhet - vad är det?” Rebecka konstaterar att trots, eller kanske tack vare att Yennenga har sin huvudverksamhet på en plats som ”börjar från början” i mångt och mycket, ligger verksamheten i Nakamtenga, Burkina Faso, på en del sätt långt före i att tänka och agera strategiskt framåt för en hållbar framtid. ”Tillsammans kan vi göra saker som blomstrar. Vi vill vara ett näringsliv som tar till vara mångfald och leder med hållbarhet.”

Ekolådan

Att vara en mindre aktör och överleva i livsmedelsbranchen, är inte lätt. Ekolådan är den enda helt ekologiska importören och distributören av frukt och grönsaker. Under samtalet i panelen tog Ekolådans ordförande John Gerhard och kom hela tiden tillbaka till de likheter som råder mellan Yennengas arbete i Burkina Faso, och Ekolådans arbete och värderingsgrund. Matsäkerhet är att säkerställa lokal hållbar produktion över tid, så att vi i kristider står stadigt. För Yennengas inkluderar detta arbete alla ”kummunala” tjänster som rent vatten, energi, avfall, matförsörjning i hela kedjan men också utbildning, skola, och hälsovård.

Ekolådan levererar i möjligaste mån närproducerat men alltid från små producenter som producerar hållbart, ekologiskt och cirkulärt.

Nu när svenska kommunerna uppmanas att se över sin beredskap för kris, ringer många till just Ekolådan för att fråga om hur de når lokala matproducenter för att kunna garantera lokal livsmedelssäkerhet. Johns krassa svar blir att dessa har de svenska politiska besluten tagit död på för länge sedan.

John sammanfattar: Sverige behöver ”en massa Nakamtenga” eller i alla fall Yennenga-modellen!

John började arbeta med biodynamiskt för att han ville förändra världen. Han är engagerad i Naturbruksgymnasiumet i Järna, och vill se mer av Yennengas helhetstänk även i Sverige, en modell där allt hänger ihop.

Johns dröm för framtiden är att konsumenterna tar med ansvar och handlar mer från lokala (hållbara) producenter. Och han vill se många, många fler mat-producenter.

Iterio

Pernilla Troberg är affärsområdeschef för miljö på Iterio. Inom byggsektorn finns det massor av spännande att göra både vad gäller att tänka cirkulärt, val av material och planering. Dessvärre verkar det backa. Kunder signalerar att de gärna vill men de vill inte betala vad det kostar. Vad branschen behöver är tydligare regelverk som tvingar efterfrågan till bättre kravställan.

Vi måste få möjlighet att genomföra det vi vet för att kunna skapa hållbara samhällen på riktigt!

I samarbetet med Yennenga, blir det så tydlig effekt. Det finns en trygghet och ett hopp i det. Även om det är långt mer komplicerat att göra om och göra rätt, än att göra rätt från början, så behöver vi se bra exempel och visa att det är värt det. Och visst är det så att saker måste få kosta i en omställning.

Pernilla drömmer om en byggbransch där det är rätt att återanvända! Och hon drömmer om att uppdragsgivaran väljer att ge förskolorna riktig natur istället för miljöfarligt plastgräs! Låt barnen bli smutsiga, låt barnen känns stockarnas skrovlighet och leran mellan fingrarna!

En panel av hopp, kraft och vilja! Bli del av den rörelsen!

Läs årsberättelsen HÄR

Läs om Prinsessgalan HÄR